Profilaktyka,  Strefa piękna

6 sposobów na utrzymanie wapnia i fosforu w zębach i powstrzymanie ich niszczenia

Zwykła woda i guma do żucia mogą pomóc w ochronie zębów przed utratą minerałów. Minerały takie jak wapń i fosfor są niezbędne dla zdrowych zębów. Z wiekiem szkliwo naszych zębów ma tendencję do ich utraty. Może to być spowodowane słodkimi i kwaśnymi pokarmami, nagromadzeniem bakterii w jamie ustnej i innymi czynnikami. Jednak te minerały można uzupełnić poprzez zmianę stylu życia przed pojawieniem się próchnicy. Proces ten nazywany jest remineralizacją. W tym artykule podzielimy się sześcioma prostymi metodami na utrzymanie zdrowych zębów.

Szczotkowanie dwa razy dziennie

Szczotkowanie zębów jest ważne dla usuwania bakterii. Próchnica zębów jest spowodowana przede wszystkim nagromadzeniem w jamie ustnej bakterii Streptococcus mutans. Według badań, zarazki te są przenoszone przez jedzenie i picie. Regularne szczotkowanie może pomóc usunąć bakterie, które mogą prowadzić do utraty minerałów i powstawania próchnicy.

Używaj pasty do zębów z fluorem

Nie każda pasta do zębów pomoże w walce z demineralizacją. American Dental Association (ADA) zaleca stosowanie pasty do zębów z fluorem. Pasta do zębów z fluorem może zapobiegać próchnicy, a także wzmacniać zęby, dzięki czemu są one mniej podatne na utratę minerałów w przyszłości.

Ogranicz spożycie cukru

Twój dentysta prawdopodobnie ostrzegał Cię w przeszłości przed cukrem, i to nie bez powodu. Cukier może współdziałać z bakteriami w jamie ustnej, niszcząc szkliwo zębów. W jednym z badań stwierdzono, że częstotliwość spożywania cukru wpływa na demineralizację zębów bardziej niż ilość spożywanego cukru. Innymi słowy, regularne spożywanie cukrowych pokarmów w małych ilościach może spowodować więcej szkód niż rzadkie jedzenie cukrowych deserów.

Żuj gumę do żucia bez cukru

Rola gumy do żucia dla zdrowia jamy ustnej była dyskutowana przez dziesięciolecia, ale badania pokazują, że opcje bez cukru mogą faktycznie pomóc w remineralizacji zębów. Bezcukrowa guma do żucia pomaga usunąć cukier, płytkę nazębną i węglowodany z powierzchni zębów oraz stymuluje ślinianki do produkcji większej ilości śliny. Ksylitol i sorbitol wydają się najbardziej obiecującymi składnikami bez cukru. Aby wykorzystać remineralizujące właściwości gumy do żucia bez cukru, spróbuj żuć ją po posiłku.

Dostarczaj więcej wapnia i witamin

Możesz uzupełnić swoje zapasy wapnia, jedząc pokarmy bogate w wapń. Na przykład w badaniu z 2003 roku stwierdzono, że spożywanie bogatego w wapń sera może przeciwdziałać skutkom działania cukru. Jeśli Twoja dieta jest uboga w wapń, porozmawiaj z lekarzem o przyjmowaniu suplementów.

Pij więcej wody

Lekarze, dietetycy i dentyści nadal nalegają, że woda powinna być głównym napojem. Nie dość, że nie zawiera cukru, to jeszcze pozwala na wypłukanie jamy ustnej, dzięki czemu zmniejsza demineralizację, jeśli nie mamy pod ręką szczoteczki do zębów. Metoda ta może być szczególnie przydatna po spożyciu kwaśnych lub słodkich pokarmów. Choć picie kawy i herbaty również może być korzystne, to jednak mają one niewielki wpływ na remineralizację zębów. Dodatkowo napoje te mogą być kwaśne (zwłaszcza kawa) lub zawierać cukier.

Więcej informacji o zdrowych zębach przeczytasz na dentystagliwice.pl/blog/.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *